Madeni yag nedir?
Katik nedir?
Viskozite nedir?
Viskozite indeksi nedir?
Madeni yağlarda aynı üründe farklı şarjlarda sevk edilen ürünlerde renk değişimi neden meydana gelir?
Motorda kullanılan yağın renginin değişmesi ne anlama gelmektedir?
Madeni yağlarda aynı üründe farklı şarjlarda sevk edilen ürünlerde renk değişimi neden meydana gelir?
Motorda kullanılan yağın renginin değişmesi ne anlama gelmektedir?
Motor yağının bozulduğunu nasıl anlarız?
Sentetik yağlara geçildiğinde yağ değişim kilometresi değişir mi?
Motorda yağ eksilmesi durumunda, değişik markalı yağ eklenebilir mi?
Motor yağ seviyesi kontrolü nasıl yapılmalıdır?
API sınıflandırması nedir?
Farklı kalınlaştırıcı içeren gresleri karıştırabilir miyiz?
Mineral esaslı gresler ile sentetik gresleri aynı yerde uygulayabilir miyiz?
Metal işleme emülsiyonlarını hazırlarken nelere dikkat etmeliyiz?
Emülsiyonları kullanırken nelere dikkat etmeliyiz?
Madeni yağlarda aynı üründe farklı şarjlarda sevk edilen ürünlerde renk değişimi neden meydana gelir?

Madeni yağ nedir?

Değişik viskoziteli baz yağlara, üründen beklenen fiziksel ve kimyasal özellikleri sağlaması için, çeşitli katkı maddelerinin karıştırılmasıyla elde edilir.


×

Katık nedir?

Ürüne istenilen özellikleri kazandırmak, mevcut özellikleri geliştirmek, istenmeyen özellikleri minimuma indirmek veya yok etmek için yağlara ilave edilen kimyasallardır.


×

Viskozite nedir?

Bir akışkanın akmaya karşı göstermiş olduğu dirençtir. Birimi mm²/s veya Centistoke (cSt) olup, belli bir sıcaklıkta ifade edilir.


×

Viskozite indeksi nedir?

Yağların sıcaklık değişimlerine karşı viskozitelerini koruyabilme özelliklerini gösteren bir değerdir. Yüksek viskozite indeksli bir yağda sıcaklık arttıkça viskozite daha az değişir.


×

Madeni yağlarda aynı üründe farklı şarjlarda sevk edilen ürünlerde renk değişimi neden meydana gelir?

Renk değişimi madeni yağın ana hammaddesi olan baz yağın rafinasyonundan kaynaklanmaktadır. Renk kalite kriteri değildir.


×

Motorda kullanılan yağın renginin değişmesi ne anlama gelmektedir

Kaliteli bir motor yağı, içeriğindeki dispersan - deterjan katıklar sayesinde, motorda oluşan kurum parçalarını dağıtarak bünyesine alır, metal yüzeylere yapışmalarını engeller. Bu nedenle rengi değişir. Dolayısıyla kirli görünen motor yağı görevini iyi yerine getiriyor demektir.


×

Motor yağının bozulduğunu nasıl anlarız?

Yağın laboratuar şartlarında fiziksel ve kimyasal olarak test edilmesi gerekir.


×

Sentetik yağlara geçildiğinde yağ değişim kilometresi değişir mi?

Araçların yağ değişim kilometrelerini sadece araç üreticileri belirler. Sentetik yağların minerallere oranla daha dayanıklı olduğu söylenebilir. Ancak yağ değişim kilometresi araç üreticilerinin onayı olmadan uzatıldığı takdirde, beklenen performans ve koruma için bir öngörü yapılamaz.


×

Motorda yağ eksilmesi durumunda, değişik markalı yağ eklenebilir mi?

Eklenen yağın; aynı viskozite derecesinde ve aynı API performans sınıfında olmasına dikkat edilmeli, mineral yağ ile sentetik yağ kesinlikle birbirine karıştırılmamalıdır. Karıştırıldığı takdirde, sentetik ürünlerden istenilen verim alınamaz.


×

Motor yağı raf ömrü kaç yıldır?

Orjinal ambalajı açılmadığı takdirde üretim tarihinden itibaren 2 yıldır.


×

API sınıflandırması nedir?

Sınıflandırma performans seviyeleri ve hizmet verdiği sınıfa göre yapılmaktadır. S ve C sınıflandırmalarının yanına konan harfler Performans Standartlarını belirler. Alfabenin sonraki harfi daha yüksek performansı ifade eder. Araç kullanma kılavuzunda önerilen örneğin SF seviyesi yağ ise bunun daha üst performansı SG, SH ve SJ kolaylıkla kullanılabilir. Fakat alt performansları olan SE ve SD’yi kullanmaktan kaçınmak gerekmektedir.


×

Farklı kalınlaştırıcı içeren gresleri karıştırabilir miyiz?

Farklı tipte kalınlaştırıcı içeren, gresler, bir biri ile uyumsuz olabilir, sonucunda kıvamında bozulma gibi sorunlar yaşanabilir. Gres tiplerinin uyumu hakkında, teknik destek ekibinden bilgi alabilirsiniz.


×

Mineral esaslı gresler ile sentetik gresleri aynı yerde uygulayabilir miyiz?

Mineral esaslı gresler ile sentetik gresler karıştırılmadan evvel uyumu hakkında bilgi edinilmelidir. Uyumlu olsa bile, mineral esaslı gresler sentetik greslerin performansını negatif yönde etkileyebilir.


×

Metal işleme emülsiyonlarını hazırlarken nelere dikkat etmeliyiz?

Emülsiyonda kullanılacak suyun kalitesi, emülsiyon ömrü için önem taşımaktadır, kullanımdan önce test ettirmelisiniz. Emülsiyon hazırlanmadan önce sistem temizliği yapılmalıdır. Emülsiyon hazırlarken önce su sonra yağ ilave edilmelidir.


×

Emülsiyonları kullanırken nelere dikkat etmeliyiz?

Emülsiyonlarda periyodik olarak konsantrasyon, pH gibi değerler kontrol edilmelidir. Üretici firmanın önerdiği parametreler aralığında kullanılmalıdır.


×

 


Teknik Terimler Sözlüğü

  • A
  • B
  • C
  • D
  • E
  • G
  • H
  • İ
  • J
  • K
  • M
  • N
  • O
  • P
  • S
  • T
  • V
  • Y
A.A.M.A 
(American Automobile Manufacturers Association) Amerikan Otomobil Üreticileri Birliği
A.C.E.A 
(Association of European Automotive Manufacturers) Avrupa Otomotiv Üreticileri Birliği
A.C.S 
(American Chemical Society) Amerikan Kimyasal Üreticileri Birliği
ADHEZYON
Bir maddenin diğer bir maddeyi çekme kuvvetidir.
AFNOR
(Association Français de Normalisation) Fransız Standartları Birliği
A.G.M.A.
(American Gear Manufacturers' Association) Amerikan Dişli Üreticileri Birliği
AKMA NOKTASI 
Belirli şartlarda yağda kalınlaşmanın görüldüğü sıcaklık akma noktası olarak tanımlanır.
ALKALİ 
Madeni yağdaki alkali maddeler asidi nötralize ederek asidik ve korozif aşınmayı önleyen bazik özellikte maddelerdir.
ANİLİN NOKTASI 
Eşit hacimde anilin ile bazyağ ya da yakıtın tam karışım oluşturabildiği en düşük sıcaklıktır.
API
(American Petroleum Institute) Amerikan Petrol Enstitüsü
ASTM
(American Society for Testing Materials) Amerikan Malzeme Test Birliği
AŞINMA ÖNLEYİCİ KATIKLAR
Aşınmayı önleyerek servis ömrünü uzatan katıklardır.
BIA 
(Boating Industry Association) Bot Endüstrisi Birliği
BSI
(British Standards Institution) İngiliz Standartları Birliği
CEC
(Coordinating European Council) Avrupa Koordinasyon Konseyi
CMA
(Chemical Manufacturers Association) Kimyasal Üreticileri Birliği
COP
(Code of Practice) Pratik Kodlama
CRC
(Coordinating Research Council) Araştırma Koordinasyonu Konseyi
DIN
(Deutsche Industrie Normen) Alman Endüstriyel Standartları
DONMA NOKTASI DÜŞÜRÜCÜ
Madeni yağın düşük sıcaklık etkisiyle akıcılığını kaybetmemesi için klorlanmış mum ile fenllerin biraraya getirilmesinden elde edilen yüksek molekül ağırlıklı metakrilat polimerlerdir.
DETERJAN KATIKLARI
Yüksek sıcaklıkta çalısan makinelerde oluşan birikintileri azaltan veya oluşumuna engel olan bazik tuzlardır.
DİSPERSAN KATIKLAR
İlave edildikleri madeni yağ içinde düşük sıcaklık çalışma şartlarında tortu teşekkülünü önleyen veya geciktiren metal içermeyen külsüz katıklardır.
EOLCS
(Engine Oil Licensing and Certification System) Motor Yapları Lisans ve Belgeleme Sistemi
EMA
(Engine Manufacturers Association) Motor Üreticileri Birliği
EMÜLSİYON KATIKLARI
Makinelere sızan suyu kendi bünyesi içinde tutup paslanmaya engel olan maddelerdir.
EP AŞIRI BASINÇ KATIKLARI
Relatif hareket eden yüzeylerde metalin metale temasını önlemek amacıyla yağlara ilave edilen, film mukavemetini ve yük taşıma kapasitesini arttıran katıklard
GRES
Bir akışkan yağlayıcı ile kalınlaştırıcının karışımından meydana gelen, kıvamı katıdan yarı akışkana kadar değişen bir maddedir.
HDDEO
(Heavy Duty Diesel Engine Oil) Ağır Hizmet Dizel Motor Yağları
HİDRODİNAMİK YAĞLAMA
Metal elemanlar arasındaki madeni yağ filminin kalınlığı 6000 Angstrom'dan fazla ise bu tip yağlamaya hidrodinamik yağlama (kalın film yağlaması) denir.
HİDROSTATİK YAĞLAMA
Yağ filminin kalınlığı 6000 Angstrom'dan az ise bu tip yağlamaya hidrostatik yağlama (ince film yağlaması) denir.
ILSAC
(International Lubricant Standardization & Approval Com.) Uluslararası Madeniyağ Standardizasyon ve Onay Kom.
ISO
(International Organization for Standardization) Uluslararası Standardizasyon Organizasyonu
İŞLENMİŞ PENETRASYON 
Gresler kıvam ölçümü sırasında bir miktar işlenirler. Bu nedenle gresler standart bir gres işleyicisinde belirli bir miktar dövülüp işlendikten sonra kıvam yani penetrasyon değerleri ölçülür. Bu ölçülen değere İşlenmiş Penetrasyon Değeri adı verilir.
JAMA
(Japan Automobile Manufacturers Association) Japon Otomobil Üreticileri Birliği
JASO
(Japan Automobile Standards Organization) Japon Endüstriyel Standartları
JIS
(Japanese Industrial Standards) Japon Endüstriyel Standartları
JSAE
(Society of Automotive Engineers, Japan) Japon Otomotiv Mühendisleri Birliği
KANAMA (BLEEDING)
Stoklama sırasında gresin yağ bileşeninin ayrılması olayıdır.
KALINLAŞTIRICILAR 
Yağı grese dönüştüren ve gresin pek çok önemli özellik ve performans karakteristiklerini kontrol altında tutan maddelerdir.
KATIK
Başlangıçta madeni yağda bulunmayan veya belli bir miktarda bulunan, yağlara istenen bazı özellikleri kazandırmak, mevcut özelliklerini geliştirmek, istenmeyen bazı özelliklerini minimuma indirmek veya yok etmek amacıyla ilave edilen maddelere "katık" denir.
KATIK STABİLİTESİ
Katıkların kullanım ve depolama esnasında performanslarını koruyabilme yeteneğidir.
KAVITASYON
Hareket halinde yağın kaplaması gereken yüzeyi geçici olarak kaplayamaması olayının sebebiyet verdiği durumlardır.
KİNEMATİK VİSKOZİTE 
Görünür viskozitenin yoğunluğa bölümü kinematik viskoziteyi verir. Birimi stoke'dir.
KOHEZYON
Bir maddeyi teşkil eden parçacıkları bir arada tutan kuvvettir
KOROZYON ÖNLEYİCİLER 
Yatak alaşımlarını ve metal yüzeylerini, motorun demir ihtiva etmeyen parçalarını yüzeylerde film oluşturarak yağlardaki asidik artıkların kimyasal etkisinden koruyan katıklardır
KÖPÜK ÖNLEYİCİLER
Yağın havadan kolayca ayrılması ve köpürmemesi için kullanılan katıklardır.
MADENİ YAĞ
Genel olarak, iki katı cismi birbirinden ayırmak ve sürtünme gücünü minimuma indirerek kolay hareket etmesini sağlamak için kullanılan maddelere denir.
METAL PASSIVATÖRLER 
Metalin hava, yağ ve diğer maddelerle kimyasal reaksiyona girmemesi için madeni yağa ilave edilen katıklardır
MSDS 
(Material Safety Data Sheets) Malzeme Güvenlik Bilgi Formları
MUTLAK VİSKOZİTE 
Akışkanın akmaya karşı gösterdiği direnç olarak tanımlanır. Kayma geriliminin kayma oranına bölümü mutlak viskoziteyi verir. Birimi poise'dir.
MVMA
(Motor Vehicle Manufacturers Association) Motorlu Taşıt Üreticileri Birliği
NALSAS
(North American Lubricant Standard. & Approval Sys.) Kuzey Amerikan Madeniyağ Stand. ve Onaylama Sis.
NLGI
(National Lubricating Grease Institute) Milli Yağlama Gresi Enstitüsü gresleri işlenmiş penetrasyon değerlerine göre sınıflandırır.
NMMA
(National Marine Manufacturers Association) Milli Deniz Taşıtları Üreticileri Birliği
NVMA
(National Vehicle Manufacturers Association) Milli Taşıt Üreticileri Birliği
OEM
(Original Equipment Manufacturers) Orijinal Ekipman Üreticileri Birliği
OKSİDASYON ÖNLEYİCİLER 
Yağlayıcının oksidasyonunu önleyerek ve metal kısımlar üzerinde tortu birikimini azaltarak makina ve yağın ömrünü uzatan katıklardır.
OLEIK ASIT
Madeni yağa %1 oranında ilave edilen ve orta basınç EP katığı gibi kullanılan organik bir asittir.
PAS ÖNLEYİCİ KATIK
Makine içine sızan rutubet ve suyun pas yapmasını önlemek amacıyla madeni yağa eklenen polar organik bileşiklerdir.
PPD
Akma noktası düşürücü katıklar, madeni yağın akma noktasını düşürerek düşük sıcaklıklarda katılaşmasını önleyen polimerik maddelerdir.
SAE 
(Society of Automotive Engineers) Otomotiv Mühendisleri Birliği
SIKIŞTIRILMIŞ HAVA
Atmosferik basınçtan daha büyük basınçtaki havadır.
SÜRTÜNME
Hareket halinde olan veya hareket ettirilmek istenen bir cismin hareket yönünün aksi yönünde gelişme gösteren bir kuvvettir.
TBN
Toplam Baz Numarası madeni yağdaki alkali madde miktarını belirtir. Birimi mgKOH/g'dir. Motorin kükürt içerdiğinden dizel motor yağlarının TBN değeri önem taşır.
VII
Viskozite indeks geliştirici katıklar, ısı değişiminin yağ viskozitesi üzerindeki etkisini azaltan, yağda eriyebilen organik polimerlerdir.
YAPIŞKANLIK VERİCİ KATIK
Yağların yataklardan damlamaması ve damlalar sıçratmaması için, yağın fazla kohezyon göstermesini ve lifli yapıda olmasını sağlayan sabun bileşikleridir.